Rahandusministeerium
[email protected] 18.08.2023 nr 1-12/1096-2
Mootorsõidukimaksu seaduseelnõu
väljatöötamiskavatsuse kooskõlastamine
Kultuuriministeerium on mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu väljatöötamiskavatsuses (edaspidi
VTK) toodud lahendusettepanekute asjus konsulteerinud Eesti Autospordi Liidu ja Eesti
Mootorrattaspordi Föderatsiooniga, kes on autosporti ja motosporti Eestis arendavad
katusorganisatsioonid. Lisaks saatis Kultuuriministeeriumile ja Riigikogu kultuurikomisjonile
oma arvamuse VTK kohta Mittetulundusühing Eesti Land Roveri Klubi. Nende seisukohti arvesse
võttes esitame VTK kohta järgmised märkused.
1. Teeme ettepaneku kaaluda võimalust mootorsõidukimaksust vabastada:
a. Liiklusseaduse §-s 82 määratletud sõidukid (võistlussõiduk). Liiklusseaduse § 82
lõike 1 kohaselt on võistlussõiduk mootorsõiduk, mis on ette nähtud ainult auto- või
motospordivõistlustel või -treeningutel osalemiseks ning mis vastab spordiseaduse § 4
punkti 3 mõistes rahvusvaheliselt või üle Eesti auto- või motospordi ja autonduse
edendamiseks ning koordineerimiseks loodud spordiühenduse kehtestatud nõuetele.
Võistlussõiduk võib osaleda liikluses ainult seoses üle Eesti auto- või motospordi ja
autonduse edendamiseks ning koordineerimiseks loodud spordiühenduse kehtestatud
nõuetele registreeritud auto- või motospordivõistluste ja -treeningutega vastavalt
võistluse või treeningu juhendile ja kooskõlastatult võistluse korraldajaga (§ 82 lg 2).
Samuti ei kasutata võistlussõidukeid aasta läbi, mistõttu ei ole Kultuuriministeeriumi
hinnangul proportsionaalne kehtestada neile aastamaks. Võistlussõidukite
maksustamine tekitaks ebavõrdsust spordialade vahel, sest teiste alade vahenditele ei
ole riiklikku maksu kehtestatud. Lisaks võib mootorsõidukimaks planeeritud kujul
sundida vähem kindlustatud noorsportlasi spordialaga tegelemisest loobuma. Erinevalt
tavasõidukitest ei ole võimalik võistlussõidukeid lõpuni kasutada, sest konkurentsis
püsimiseks ja rahvusvaheliste katusorganisatsioonide kehtestatud võistlus- ja
ohutusnõuetele vastamiseks on vaja sõidukeid pidevalt uuendada või soetada uus.
Seega erinevalt iga päev kasutuses olevatest tavasõidukitest kasutatakse
võistlussõidukeid piiratud ajal, kohas ja tingimustel. Võistlussõidukite osakaal kõigist
sõidukitest on marginaalne ning seega ka mõju riigieelarvele oleks väheoluline.
b. Liiklusseaduse §-s 83 määratletud sõidukid (vanasõiduk). Liiklusseaduse § 83 lõike 1
kohaselt on vanasõiduk teaduse või tehnika arengut kajastav, ajaloolis-kultuurilise
väärtusega, kollektsionääridele või muuseumidele huvi pakkuv sõiduk, mille
valmistamisest on möödunud vähemalt 35 aastat. Sarnaselt võistlussõidukiga on ka
vanasõiduk seaduses väga täpselt defineeritud sõiduki alamliik, mille peaeesmärk ei
ole liikluses osalemine. Enamik vanasõidukitest asub hoiupaikades ja maanteedele
Suur-Karja 23 / 15076 Tallinn / 628 2222 /
[email protected] / www.kul.ee / Registrikood 70000941
jõutakse mõnel päeval aastas. Vanasõidukitele on kehtestatud eritingimused1 võrreldes
iga päev tavaliikluses olevate sõidukitega. Tegu ei ole klassikalises mõttes igapäevase
transpordivahendiga.
2. VTK-s on vähe tähelepanu saanud kavandatava maksu sotsiaalmajanduslikud aspektid (sh nt
mõju liiklusohutusele). Soovitame analüüsida eelnõu koostamise käigus liiklussohutuse ja
liiklusohutusprogrammi 2016–2025 seisukohalt, kas VTK-s kirjeldatud sõidukite lõpuni
tarbimine või kasutamine üldise soovitusena on asjakohane, sest vanemate autode
turvavarustusest ja amortisatsioonist tulenev üldine tehnilise seisund võib suurendada
avariiriski ja raskendada avariist põhjustatud tagajärgi isikute elule ja tervisele.
Eesti Autospordi Liit ja Eesti Mootorrattaspordi Föderatsioon valdkonna katusorganisatsioonidena
on valmis soovi korral andma vajaliku sisendit eelnõu ja selle seletuskirja mõjuanalüüsi
koostamisel.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Heidy Purga
minister
Margus Klaan 628 2328,
[email protected]
Siiri Pelisaar 628 2225,
[email protected]
1
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 03.03.2011 määrus nr 19 „Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise
tingimused ja kord“ (https://www.riigiteataja.ee/akt/109032023011)