EISi teade
Eelnõude infosüsteemis (EIS) on algatatud kooskõlastamine.
Eelnõu toimik: RAM/23-0436 - Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seadus
Kohustuslikud kooskõlastajad: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium; Haridus- ja Teadusministeerium; Justiitsministeerium; Kultuuriministeerium; Kaitseministeerium; Siseministeerium; Keskkonnaministeerium; Välisministeerium
Kooskõlastajad: Maaeluministeerium
Arvamuse andjad:
Kooskõlastamise tähtaeg: 03.05.2023 23:59
Link eelnõu toimiku vaatele: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/7fd9a42b-ba4c-4b29-820b-7bfe6e229d98
Link kooskõlastamise etapile: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/7fd9a42b-ba4c-4b29-820b-7bfe6e229d98?activity=1
Eelnõude infosüsteem (EIS)
https://eelnoud.valitsus.ee/main
Justiitsministeerium Meie 27.04.2023 nr 1.1-10.1/3056-1
[email protected]
Käibemaksuseaduse ja
maksukorralduse seaduse
muutmise seaduse kooskõlastamine
Esitame kooskõlastamiseks käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise
seaduse eelnõu. Eelnõu kiireloomulisuse tõttu ootame vastust hiljemalt 3. maiks 2023.a.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Mart Võrklaev
rahandusminister
Lisa(d):
1) eelnõu
2) seletuskiri
Lisaadressaadid:
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
Kaitseministeerium
Välisministeerium
Siseministeerium
Haridus- ja Teadusministeerium
Kultuuriministeerium
Maaeluministeerium
Keskkonnaministeerium
Raigo Uukkivi
Aet Külasalu 611 3029
[email protected]
Suur-Ameerika 1 / 10122 Tallinn / 611 3558 /
[email protected] / www.rahandusministeerium.ee
registrikood 70000272
EELNÕU
25.04.2023
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise
seadus
§ 1. Käibemaksuseaduse muutmine
Käibemaksuseaduses tehakse järgmised muudatused:
1) seadust täiendatakse §-ga 361 järgmises sõnastuses:
„§ 361. Makseteenuse pakkuja kohustused arvestuse pidamisel
(1) Makseteenuse pakkuja, kes osutab ühe kvartali jooksul sama maksesaajaga seoses
makseteenuseid, mis hõlmavad rohkem kui 25 makset, mille maksja asub ühes liikmesriigis ja
saaja teises liikmesriigis või ühendusevälises riigis (edaspidi piiriülene makse), on kohustatud
säilitama ja edastama maksuhaldurile seoses makse saajale osutatud makseteenustega ja juhul,
kui makse saaja asukoht on ühendusevälises riigis, siis seoses maksjale osutatud
makseteenustega, piiriüleste maksete saaja ja maksete kohta järgmise teabe (edaspidi teave):
1) BIC või muu äriühingu tunnuskood, millega identifitseeritakse makseteenuse pakkuja;
2) makse saaja nimi või ärinimi;
3) olemasolu korral makse saaja maksukohustuslasena registreerimise number või muu makse
saajat identifitseeriv number;
4) IBAN või selle puudumise korral muu tunnus, millega üheselt identifitseeritakse makse saaja
ja tema asukoht;
5) BIC või muu äriühingu tunnuskood, millega identifitseeritakse makse saaja nimel tegutsev
makseteenuse pakkuja ja tema asukoht, kui makse saajale laekuvad rahalised vahendid, kuid
tal endal ei ole maksekontot;
6) olemasolu korral makse saaja aadress;
7) märge tagasimakse kohta;
8) makse või tagasimakse tegemise kuupäev ja kellaaeg;
9) makse või tagasimakse summa ja vääring;
10) makse saaja või tema nimel saadud makse päritoluliikmesriik, asjakohasel juhul
tagasimakse sihtkohaks olev liikmesriik ning teave, mida kasutati makse või tagasimakse
päritolu või sihtkoha kindlakstegemiseks vastavalt käesoleva paragrahvi lõikele 7;
11) viide, millega üheselt identifitseeritakse makse;
12) sellekohane teave, kui makse algatatakse kaupleja ruumides.
(2) Piiriüleste maksete arv arvutatakse makseteenuste alusel, mida makseteenuse pakkuja on
osutanud Eestis asuvale makse saajale või maksjale, kui makse saaja asukoht on
ühendusevälises riigis. Maksete arv arvutatakse makse saaja kohta, sealhulgas ka juhul, kui
makseteenuse pakkujal on teavet, et makse saajal on mitu asukohta määravat tunnust.
(3) Makseteenuse pakkuja on kohustatud teabe säilitama elektrooniliselt kolm kalendriaastat
alates selle kalendriaasta lõpust, millal makse tehti.
(4) Teave esitatakse maksuhaldurile iga kvartali kohta kvartalile järgneva kuu lõpuks
maksuhalduri e-teenuse keskkonnas. Kui teabe esitamise kohustust asjaomase kvartali kohta ei
ole tekkinud, siis kinnitatakse seda kvartalile järgneva kuu lõpuks maksuhalduri e-teenuse
keskkonnas. Nimetatud kinnituse esitamise kohustus on käesoleva paragrahvi lõike 6 punktis 1
nimetatud isikul, kellel on õigus teabe esitamise kohustusega hõlmatud makseteenuseid
osutada.
(5) Teabe säilitamise ja maksuhaldurile edastamise nõuet ei kohaldata maksja makseteenuse
pakkuja osutatud makseteenuste puhul seoses maksetega, kui vähemalt üks makse saaja
makseteenuse pakkujatest asub liikmesriigis vastavalt makseteenuse pakkuja BICile või muule
äriühingu tunnuskoodile, millega identifitseeritakse makseteenuse pakkuja ja tema asukoht.
Nimetatud makseteenust arvestatakse siiski piiriüleste maksete arvu arvutamisel.
(6) Käesolevas paragrahvis kasutatakse maksetega seotud termineid järgmises tähenduses:
1) makseteenuse pakkuja on makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse § 3 lõike 6 punktides
1–4 nimetatud isik;
2) makseteenus on makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse § 3 lõike 1 punktides 3–6 nimetatud
teenus;
3) makse on maksetehing võlaõigusseaduse tähenduses, arvestades makseasutuste ja e-raha
asutuste seaduse §-s 4 sätestatud erisusi;
4) maksja või makse saaja on maksja või makse saaja võlaõigusseaduse tähenduses;
5) maksekonto on maksekonto võlaõigusseaduse tähenduses;
6) IBAN on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 260/2012, millega kehtestatakse
eurodes tehtavatele kreedit- ja otsekorraldustele tehnilised ja ärilised nõuded ning muudetakse
määrust (EÜ) nr 924/2009 (ELT L 94, 30.03.2012, lk 22–37), artikli 2 punktis 15 määratletud
rahvusvaheline maksekonto tunnus;
7) BIC on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 260/2012 artikli 2 punktis 16
määratletud makseteenuse pakkuja tunnuskood.
(7) Maksja asukohana käsitatakse liikmesriiki, mis vastab maksja maksekonto IBANile või
muule tunnusele, millega üheselt identifitseeritakse maksja ja tema asukoht, või selliste
tunnuste puudumise korral liikmesriiki, mis vastab BICile või muule tunnuskoodile, millega
üheselt identifitseeritakse maksja nimel tegutsev makseteenuse pakkuja ja tema asukoht. Makse
saaja asukohana käsitatakse liikmesriiki või ühendusevälist riiki, mis vastab kas makse saaja
maksekonto IBANile või muule tunnusele, millega üheselt identifitseeritakse makse saaja ja
tema asukoht, või selliste tunnuste puudumisel liikmesriiki, mis vastab BICile või muule
tunnuskoodile, millega üheselt identifitseeritakse makse saaja nimel tegutsev makseteenuse
pakkuja ja tema asukoht.“;
2) paragrahvi 431 lõike 2 punktis 6 asendatakse tekstiosa „lepingu“ tekstiosaga „lepingu, mis
vastab oma ulatuselt nõukogu direktiivis 2010/24/EL ja nõukogu määruses (EL) nr 904/2010
sätestatule,“;
3) seaduse normitehnilist märkust täiendatakse pärast tekstiosa „(EL) 2019/2235 (ELT L 336,
30.12.2019, lk 10–13)“ tekstiosaga „, (EL) 2020/284 (ELT L 62, 02.03.2020, lk 7–12)“.
§ 2. Maksukorralduse seaduse muutmine
Maksukorralduse seaduses tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 1 lõikes 61 asendatakse tekstiosa „6 ja 8“ tekstiosaga „6, 8 ja 9“;
2) paragrahvi 10 lõiget 2 täiendatakse punktiga 9 järgmises sõnastuses:
„9) teostada riiklikku järelevalvet käibemaksuseaduses sätestatud makseteenuse pakkuja
arvestuse pidamise ja aruandluskohustuse täitmise üle.”;
3) paragrahvi 17 lõiget 2 täiendatakse punktiga 17 järgmises sõnastuses:
„17) makseteenuse pakkuja käibemaksuseaduse § 361 tähenduses ja makse saaja, kelle andmeid
töödeldakse käibemaksuseaduse § 361 alusel.“;
4) paragrahvi 91 täiendatakse lõikega 5 järgmises sõnastuses:
„(5) Käesolevas paragrahvis sätestatut kohaldatakse ka käibemaksuseaduses sätestatud
makseteenuse pakkuja arvestuse pidamise ja aruandluskohustuse rikkumise korral.“.
§ 3. Seaduse jõustumine
Käesolev seaduse § 1 punktid 1 ja 3 ning § 2 jõustuvad 2024. aasta 1. jaanuaril.
Lauri Hussar
Riigikogu esimees
Tallinn 2023
___________________________________________________________________________
Algatab Vabariigi Valitsus 2023
(allkirjastatud digitaalselt)
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise
seaduse eelnõu seletuskiri
1. Sissejuhatus
Sisukokkuvõte
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu kohaselt
kavandatakse kehtestada makseteenuse pakkujatele kohustus säilitada piiriüleste maksete
andmed makse saajate lõikes ja edastada iga kvartali kohta need andmed maksuhaldurile.
Selleks, et hõlmata üksnes neid makseid, mis võivad olla seotud majandustegevusega, on ette
nähtud künnis, mis on seotud makse saaja poolt sama makseteenuse pakkuja juures vastu võetud
piiriüleste maksete arvuga. Üksnes juhul, kui maksete koguarv ühe makse saaja kohta ületab 25
makset kvartalis, on makseteenuse pakkuja kohustatud säilitama selle makse saaja ja maksete
kohta andmeid, mis tuleb edastada maksuhaldurile.
Maksukorralduse seaduse (edaspidi MKS) muudatusega laiendatakse maksuhalduri pädevust
teostada järelevalvet makseteenuse pakkuja arvestuse pidamise ja aruandluskohustuse täitmise
üle.
Muudatuste eesmärk on piiriüleste käibemaksupettuste avastamine. Eestis piiriüleste
käibemaksupettuste levimuse kohta puuduvad sellised andmed, mille alusel saaks hinnata selle
ulatust, kuid muudatuste mõju on lisaks maksutulude potentsiaalsele suurenemisele ka
preventiivne, mis aitab korrastada e-kaubanduse turgu. Eelnõuga kavandatud muudatused
suurendavad makseteenuse pakkujate halduskoormust, kuid on e-kaubanduse sektori
konkurentsivõimele positiivse mõjuga, mille tulemusena käibemaksu laekumine suureneb.
Lisaks täpsustatakse käibemaksuseaduses (edaspidi KMS) ettevõtlusega tegeleva
ühendusevälise riigi isiku registreerimisel imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga
maksustamise erikorra rakendamiseks vahendaja määramise nõude aluseks oleva isiku
asukohariigiga sõlmitud halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist
käsitleva vastastikuse abi lepingu ulatust, et eristada seda maksuesindaja määramise nõude
aluseks olevast samasisulisest lepingust.
Eelnõu ettevalmistaja
Seaduse eelnõu ja seletuskirja on ette valmistanud Rahandusministeeriumi maksu- ja
tollipoliitika osakonna peaspetsialist Aet Külasalu (
[email protected], tel 611 3029). Eelnõu
juriidilise ekspertiisi tegi Rahandusministeeriumi personali- ja õigusosakonna õigusloome
valdkonna juht Virge Aasa (
[email protected], tel 611 3549). Keeleliselt toimetas eelnõu
Rahandusministeeriumi personali- ja õigusosakonna keeletoimetaja Sirje Lilover
(
[email protected], tel 611 3638).
Märkused
KMS muudatustega võetakse üle nõukogu direktiiv (EL) 2020/284, millega muudetakse
direktiivi 2006/112/EÜ, et kehtestada makseteenuse pakkujatele teatavad nõuded (ELT L 62,
02.03.2020, lk 7–12)1 (edaspidi käibemaksudirektiiv), mille norme liikmesriigid on kohustatud
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32020L0284&qid=1662988658202&from=EN
1
kohaldama alates 1. jaanuarist 2024. a. Nimetatud direktiiv on seotud nõukogu määrusega (EL)
2020/283, millega muudetakse määrust (EL) nr 904/2010 seoses halduskoostöö meetmete
tugevdamisega, et võidelda käibemaksupettuste vastu (ELT L 62, 02.03.2020, lk 1–6)2.
Nimetatud määruse alusel tuleb liikmesriikide maksuhalduritel makseteenuse pakkujatelt
koguda andmeid ja edastada need CESOPi.
Eelnõu ei ole seotud Vabariigi Valitsuse tegevusprogrammi ega muu menetluses oleva seaduse
eelnõuga.
Eelnõuga kavandatakse KMS 2022. a 1. augustil jõustunud redaktsiooni (RT I, 04.06.2022, 12)
ja MKS 2024. a 1. jaanuaril jõustuva redaktsiooni (RT I, 11.03.2023, 67) muudatused.
Eelnõu seadusena vastuvõtmiseks on vajalik Riigikogu poolthäälte enamus.
2. Seaduse eesmärk
2.1. Makseteenuse pakkujatele kehtestatavad nõuded
KMS kavandatavad muudatused, mis puudutavad makseteenuste pakkujale kehtestatavat
aruandluskohustust, tulenevad käibemaksudirektiivi 2024. aasta 1. jaanuaril kehtima
hakkavatest muudatustest. Makseteenuse pakkujatelt andmete kogumise põhjuseks on vajadus
tõhustada käibemaksupettuste vastast võitlust e-kaubanduses, mille teeb keeruliseks müüjate
füüsilise kohaloleku puudumine tarbimisliikmesriikides.
Maksuhalduri kohustus on makseteenuse pakkujatelt saadud andmed edastada Euroopa Liidu
kesksesse elektroonilisse makseteabe süsteemi (edaspidi CESOP). CESOP-t puudutav
regulatsioon on sätestatud nõukogu määrusega (EL) 2020/283, millega muudetakse määrust
(EL) nr 904/2010 seoses halduskoostöö meetmete tugevdamisega, et võidelda
käibemaksupettuste vastu ning seda KMS kavandatavad muudatused ei puuduta.
Nõukogu direktiiviga (EL) 2017/24553 kehtestati piiriüleses e-kaubanduses tegutsevatele
isikutele uued käibemaksualased kohustused ja uued lihtsustusmeetmed, et aidata ettevõtjatel
täita käibemaksualaseid kohustusi teenuste osutamise, kaupade kaugmüügi ja impordi korral,
sealhulgas käibemaksu elektrooniline deklareerimine ja tasumine nn ühe akna süsteemi kaudu
(deklareerimine ühesainsas liikmesriigis, mitte kõigis tarbimisliikmesriikides). Need meetmed
aitavad parandada käibemaksunõuete järgimist, lihtsustades käibemaksusüsteemi. Kuid kõik
ettevõtjad ei täida kehtestatud käibemaksualaseid reegleid. Piiriülese e-kaubanduse puhul
kohaldatakse tarbimisliikmesriigis maksustamise põhimõtet. Kuna mittemaksukohustuslastest
tarbijatel ei ole arvepidamise kohustust, siis on liikmesriikidel vaja vahendeid, mis aitavad
tuvastada piiriüleses e-kaubanduses tegutsevaid ettevõtjaid, kes ei täida maksukohustust
tarbimisliikmesriigis. Sellest tulenevalt näeb käibemaksudirektiiv alates 2024. aasta 1.
jaanuarist ette makseteenuse pakkujatele aruandluskohustuse, mis puudutab piiriüleste
tehingute korral makse saajate kohta andmete säilitamist ja nende andmete maksuhaldurile
edastamist kord kvartalis. Nõukogu määruse (EL) 2020/283 kohaselt on maksuhalduril
kohustus makseteenuse pakkujatelt andmeid koguda ühtlustatud tüüpvormi kasutades ja
edastada need CESOPsse, mille töötab välja Euroopa Komisjon. CESOPile on juurdepääs
üksnes Eurofisc’i (võrgustik, mis võimaldab liikmesriikide vahelist piiriülest pettust puudutavat
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32020R0283&qid=1666012366283&from=EN
3
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:02017L2455-
20200818&qid=1662988728002&from=EN
2
suunatud teavet kiiresti vahetada, töödelda ja analüüsida) kontaktametnikel. Makseandmete
kasutamine annab võimaluse tuvastada piiriüleselt kaupade ja teenuste müüjaid.
2.2. Halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlev vastastikuse
abi leping
KMS § 431 lõike 2 punkti 6 kavandatava muudatusega täpsustatakse käibemaksuga seotud
halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitleva vastastikuse abi
lepingu ulatust, mis puudutab ettevõtlusega tegeleva ühenduseväliseriigi isiku poolt kohustust
määrata vahendaja imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise erikorra (IOSS)
rakendamiseks, et eristada seda KMS § 20 lõikes 6 sätestatud lepingust, mis puudutab
ettevõtlusega tegeleva ühenduseväliseriigi isiku poolt kohustust määrata Eestis
käibemaksukohustuslasena registreerimisel ennast esindama maksuesindaja. Muudatuse
eesmärgiks on laiendada KMS § 20 lõike 6 kohaldamisala ja eristada maksuesindaja määramise
tingimuseks olevat halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlevat
vastastikuse abi lepingut ja KMS § 431 lõike 2 punktis 6 sätestatud vahendaja määramise
aluseks olevat lepingut.
Eelnõu kohaselt Ühendkuningriigi ettevõtjal Eestis käibemaksukohustuslasena registreerimisel
maksuesindaja määramise kohustust ei teki, kuna Ühendkuningriigi ja EL vahel on sõlmitud
vastavalt KMS § 20 lõikele 6 halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist
käsitlevat vastastikuse abi leping, kuigi see ei vasta oma ulatuselt KMS § 431 lõike 2 punktis 6
nimetatud vastastikuse abi lepingule, mis kohustab Ühendkuningriigi isikul jätkuvalt määrata
vahendaja imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise erikorra (IOSS)
rakendamiseks. Selline käsitlus on ka enamusel EL riikidel4.
2.3. Väljatöötamiskavatsuse puudumine
Seaduse eelnõule ei ole eelnenud väljatöötamiskavatsuse koostamist. Vastavalt Vabariigi
Valitsuse 22. detsembri 2011. a määruse nr 180 „Hea õigusloome ja normitehnika eeskiri“ § 1
lõike 2 punktile 2 ei ole seaduseelnõu väljatöötamiskavatsus nõutav, kui eelnõu käsitleb
Euroopa Liidu õiguse rakendamist ja kui eelnõu aluseks oleva Euroopa Liidu õigusakti eelnõu
menetlemisel on sisuliselt lähtutud lõikes 1 sätestatud nõuetest. Nõukogu direktiivi (EL)
2020/284, millega muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ, mis käsitleb ühist käibemaksusüsteemi,
põhimõtete rakendamiseks tuleb liikmesriikidel võtta vastu vajalikud normid ja avaldada need
hiljemalt 2023. aasta 31. detsembriks. Nimetatud direktiivi üle võtmine järgides direktiivis
sätestatud tähtaega on liikmesriigile kohustuslik ning selles osas ei ole liikmesriigile jäetud
diskretsiooni.
Ühendusevälise riigi isiku käibemaksukohustuslasena registreerimisel maksuesindaja
määramise nõude aluseks on käibemaksudirektiivi artikkel 204, mille kohaselt on liikmesriigil
õigus (mitte kohustus) nõuda maksuesindajat, sõltuvalt sellest, kas ettevõtlusega tegeleva
välisriigi isiku asukohariigiga on sõlmitud piisava ulatusega vastastikust abi käsitlev kokkulepe.
Makseteenuse pakkujatele teatavate nõuete kehtestamise mõju on hinnatud Euroopa Komisjoni
dokumendis KOM(2018) 488 lõplik5.
3. Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
3.1. Eelnõu § 1 punkt 1 – KMS § 361
4
https://www.avalara.com/vatlive/en/vat-news/do-i-need-a-fiscal-representative-after-brexit-.html
5
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52018SC0488
3
KMS kavandatakse täiendada §-ga 361, millega kehtestatakse makseteenuse pakkujatele
kohustus pidada piiriüleste maksete kohta arvestust ja edastada selliste maksete kohta teavet
maksuhaldurile.
Makseteenuse pakkuja on kohustatud säilitama ja edastama elektrooniliselt maksuhaldurile iga
kvartali kohta kvartalile järgneva kuu lõpuks teabe piiriüleste maksete kohta, kui samale
maksesaajale on tehtud rohkem kui 25 piiriülest makset. Kui sama maksesaajat puudutab 25
piiriülest makset või vähem, siis sellisel juhul teabe edastamise kohustust ei teki. Samas kui
piiriüleste maksete arv sama saaja kohta kvartalis on rohkem kui 25, siis tuleb edastada teave
kõikide selles kvartalis toimunud maksete kohta, mis puudutab sama saajat, mitte üksnes
maksete kohta, mis ületavad 25 piiri.
Teabe säilitamise ja maksuhaldurile edastamise kohustust kohaldatakse KMS § 361 lõike 6
punktis 1 nimetatud Eestis asutatud ja tegutsevatele makseasutustele ja e-raha asutustele,
välisriigi makseasutuste ja välisriigi e-raha asutuste filiaalidele Eestis ning teistele Eestis
makseteenuseid ja e-raha teenuseid pakkuvatele isikutele, ehk isikutele, kellele kohaldatakse
makseasutuste ja e-raha asutuste seadust (edaspidi MERAS).
Makset käsitatakse piiriülesena, kui maksja asub ühes liikmesriigis ja makse saaja teises
liikmesriigis või ühendusevälises riigis. Kui maksja asub ühendusevälises riigis ja saaja asub
liikmesriigis, ei teki makseteenuse pakkujal aruandluskohustust. Seega, piiriülese maksega on
tegemist juhul, kui makse saaja asub Eestis ja maksja asub teises liikmesriigis või kui maksja
asub Eestis, kuid makse saaja asub ühendusevälises riigis.
Näiteks kui äriühingu LHV-s avatud pangakontole laekub makseid teistes Euroopa Liidu
riikides asuvatest pankadest, siis tegemist on piiriüleste maksetega ja LHV on kohustatud
esitama andmed maksuhaldurile. Samuti tuleb LHV-l esitada andmed maksete kohta, mis
tehakse LHV-s avatud kontodelt ühendusevälistesse riikidesse, näiteks kui äriühing teeb LHV
pangakontolt ülekande makse saaja Norras asuva panga pangakontole.
Maksja ja makse saaja asukoht määratakse kindlaks vastavalt lõikes 7 sätestatud
kriteeriumitele.
Makse saaja makseteenuse pakkuja on kohustatud säilitama ja edastama maksuhaldurile teabe
makse saaja ja makse kohta, kui maksja asub teises liikmesriigis. Kui makse saaja on
ühendusevälise riigi isik, siis tuleb makseandmed säilitada ja maksuhaldurile edastada ka juhul,
kui maksja asub Eestis, kuna ka sellisel juhul on tegemist piiriülese maksega.
Makse maksja makseteenuse pakkuja on kohustatud säilitama ja edastama maksuhaldurile
teabe makse saaja ja makse kohta üksnes juhul, kui makse saaja makseteenuse pakkuja asub
ühendusevälises riigis.
Kui näiteks Eestis asuv klient tellib kaupa Saksamaa e-poest ja tasub kauba eest tehes ülekande
oma LHV kontolt e-poe Saksamaal avatud kontole, ei pea LHV selle makse kohta andmeid
esitama. Küll aga peab need andmed oma maksuhaldurile esitama müüja pank Saksamaal.
Samuti tuleb andmed esitada LHV-l juhul, kui Eesti klient tellib kaupa nt USA e-poest ja makse
tehakse LHV kontolt USA panga kontole.
Kui tegemist on Eesti e-poega, kelle LHV kontole laekub makseid väljastpoolt Eestit, on
LHV-l infokohustus maksete osas, mis pärinevad nt Saksamaalt, kuid mitte maksete osas, mis
pärinevad nt USA-st.
4
Vastavalt komisjoni rakendusmääruse (EL) 2022/1504, millega kehtestatakse nõukogu määruse
(EL) nr 904/2010 üksikasjalikud rakenduseeskirjad seoses keskse elektroonilise makseteabe
süsteemi (CESOP) loomisega, et võidelda käibemaksupettuste vastu6, esitatakse teave XML-
vormingus vastavalt määruse lisas toodud andmetabelile „Elektrooniline vorm andmete
edastamiseks“.
Andmeloetelu on järgmine:
1) BIC või muu äriühingu tunnuskood, millega identifitseeritakse makseteenuse pakkuja.
Märgitakse makseteenuse pakkuja tunnuskood BIC, millega üheselt identifitseeritakse
makseteenuse pakkuja ja mille elemendid on kindlaks määranud Rahvusvaheline
Standardiorganisatsioon, või mistahes muu tunnuskood, mis üheselt mõistetavalt identifitseerib
makseteenuse pakkuja, kes edastab andmeid – nt äriregistri kood.
2) makse saaja nimi või ärinimi
Siin märgitakse kõik makse saaja kohta makseteenuse pakkujale teadaolevad nimed.
3) olemasolu korral makse saaja maksukohustuslasena registreerimise number või muu makse
saajat identifitseeriv number
Märgitakse kõik saaja kohta teadaolevad maksustamisega seotud numbrid, näiteks
käibemaksukohustuslasena registreerimise number, maksukohustuslasena registreerimise
number või mis tahes muu number, mis võimaldab isikut identifitseerida, sh äriregistri kood.
4) IBAN või selle puudumisel muu tunnus, millega üheselt identifitseeritakse makse saaja ja
tema asukoht
Märgitakse makse saaja maksekonto IBAN. Kui see pole kättesaadav, siis mistahes muu
indikaator, nt e-raha konto, SWIFTi registreerimisnumber jne.
5) BIC või muu äriühingu tunnuskood, millega identifitseeritakse makse saaja nimel tegutsev
makseteenuse pakkuja ja tema asukoht, kui makse saajale laekuvad rahalised vahendid, kuid tal
endal ei ole maksekontot
Märgitakse makse saaja nimel tegutseva makseteenuse pakkujat tuvastav tunnuskood BIC, või
selle puudumisel mis tahes muu ettevõtte tunnuskood, mis identifitseerib makse saaja nimel
tegutseva makseteenuse pakkuja juhul, kui puuduvad punktis 4 nimetatud andmed makse saaja
kohta.
Punktis 5 nõutavad andmed on üldjuhul samad mis punktis 1. Punktis 1 märgitakse
makseteenuse pakkuja andmed ja punktis 5 makse saaja nimel tegutseva makseteenuse pakkuja
andmed, mis võivad olla erinevad, kui makse tehakse ühendusevälisesse riiki.
6) olemasolu korral makse saaja aadress
Märgitakse kõik makseteenuse pakkujale teadaolevaid makse saaja aadressid. Aadressid võivad
sisaldada näiteks juriidilist aadressi, tegevuskoha aadressi, e-posti aadressid, veebilehe aadressi
või IP-aadressi. Aadress märgitakse nii täpselt, kui see on makseteenuse pakkujale teada.
Aadress võib asuda ka teises riigis kui saaja üks maksekontodest (IBAN).
Makse saaja aadressi andmed märgitakse juhul, kui makseteenuse pakkujal on need olemas.
7) märge tagasimakse kohta
6
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022R1504&qid=1664970386433&from=EN
5
Märgitakse, kui makse on tagasimakse. Tagasimaksed võivad olla tehnilised või nt
kaubanduslikud või mis tahes muud tüüpi tagasimaksed, kui makseteenuse pakkuja on sellest
teadlik.
8) makse või tagasimakse tegemise kuupäev ja kellaaeg
Märgitakse maksetehingu või tagasimakse tegemise kuupäev ja kellaaeg.
9) makse või tagasimakse summa ja vääring
Märgitakse makse või tagasimakse kogusumma ja vääring. Kui vääring muutub, siis märgitakse
makse summa enne broneerimist ja vääringu konverteerimist mis tahes makseteenuse pakkuja
poolt algses vääringus.
10) makse saaja või tema nimel saadud makse päritoluliikmesriik, asjakohasel juhul
tagasimakse sihtkohaks olev liikmesriik ning teave, mida kasutati makse või tagasimakse
päritolu või sihtkoha kindlakstegemiseks
Märgitakse makse saaja või tema nimel saadud makse maksja asukoha liikmesriik, asjakohasel
juhul tagasimakse sihtkohaks olev liikmesriik ning teave, mida kasutati makse või tagasimakse
päritolu või sihtkoha kindlakstegemiseks arvestades käesoleva paragrahvi lõikes 7 sätestades
põhimõtteid. Makse või tagasimakse tegija asukoht määratakse mistahes andmeelementide
nagu IBAN, aadress, kaardi number jne alusel, sõltuvalt sellest, mis kõige täpsemini vastab
maksja või tagasimakse tegija tegelikule asukohale.
11) viide, millega üheselt identifitseeritakse makse
Märgitakse kõik viited, mis üheselt identifitseerivad maksetehingu.
Kui saadaval on mitu tehinguidentifikaatorit, tuleb märkida viide, mis edastatakse makseahelas
ja mis on makseahelas teistele makseteenuse pakkujatele kättesaadav. Tagasimakse korral
märgitakse tagastustehingu ID ja viide algsele tehingule.
12) teave kaupleja ruumides makse algatamise kohta
Märgitakse viide, kui makse on algatatud füüsiliselt makse saaja ruumides, ehk et tegu pole
veebimaksega.
Täpne andmeelementide kirjeldus on kättesaadav komisjoni juhises „Guidelines for the
reporting of payment data from payment service providers and transmission to the Central
Electronic System of Payment information (CESOP)“7.
Lõikes 2 sätestatakse makseteenuste arvu arvutamise põhimõtted. Makseteenuste arv
arvutatakse makse saaja asukoha põhiselt. Makse saaja asukoht määratletakse vastavalt lõikele
7 maksekonto IBANi või muu tunnusega. Näiteks kui makse saajal on pangas avatud mitu
kontot, millele laekub makseid teistest Euroopa Liidu riikidest, siis arvutatakse maksete arv
kokku saajapõhiselt, mitte kontopõhiselt.
Kui maksekontol on mitu omanikku ja nendel omanikel on ka eraldi maksekontod, siis sellisel
juhul makseteenuste arvu arvutamisel erinevate kontodega seotud makseteenuseid omaniku
kohta kokku ei arvestata.
Kui makseteenuse pakkujal on tegevuskohad mitmes liikmesriigis, siis igaüks neist arvutab
maksete arvu eraldi ja ei konsolideeri oma tehinguid. Sama kehtib ka juhul, kui makseteenuse
pakkuja osutab makseteenuseid eri liikmesriikides agentide kaudu või otse.
7
https://taxation-customs.ec.europa.eu/system/files/2022-10/CESOP-%20Guidelines%20for%20reporting.pdf
6
Lõike 3 kohaselt on makseteenuse pakkuja kohustatud lõikes 1 loetletud andmeid säilitama
elektrooniliselt kolm kalendriaastat alates selle kalendriaasta lõpust, millal makse tehti.
Lõike 4 kohaselt tuleb maksuhaldurile teave esitada iga kvartali kohta kvartalile järgneva kuu
lõpuks, ehk 30. aprillil, 31. juulil, 31. oktoobril ja 31. jaanuaril. Teave tuleb esitada
maksuhalduri e-teenuse keskkonnas. Juhul kui piiriüleste maksete arv samale saajale ei ületa
25 ja seega teabe esitamise kohustust ei teki, siis tuleb seda makseteenuse pakkujal
maksuhalduri e-teenuse keskkonnas kinnitada. Sellise kinnituse esitamise kohustus on üksnes
isikul, kellel on tegevusluba teabe esitamise kohustusega hõlmatud makseteenuste osutamiseks.
Vastavalt lõikele 5 ei ole maksja makseteenuse pakkuja kohustatud makseteenuse kohta
säilitama ega edastama andmeid piiriüleste maksete kohta, kui makse saaja makseteenuse
pakkujatest vähemalt üks omab asukohta liikmesriigis, sealhulgas Eestis. Sellisel juhul on
makseteenuse andmete säilitamise ja edastamise kohustus makse saaja makseteenuse pakkujal.
Samas makseteenuste arvu arvutamisel arvestatakse makset samale saajale teise liikmesriiki.
Seega, kui maksja makseteenuse pakkuja teeb maksetehingu makse saajale, kellel on
maksekonto nii ühendusevälises riigis kui ka teises liikmesriigis ning nendele kontodele kokku
on kvartalis tehtud rohkem kui 25 makset, siis maksja makseteenuse pakkuja on kohustatud
säilitama ja edastama teabe üksnes ühendusevälisesse riiki tehtud maksete kohta sõltumata
sellest, kas ühendusvälisesse riiki tehtud maksete arv ületas 25 makset või mitte, kuna
piiriüleste maksete arvu arvestusse hõlmatakse ka maksed makse saaja teises liikmesriigis
asuvale maksekontole. Näiteks kui Eestis asuvad kliendid teevad LHV kontodelt ülekandeid
e-poest ostetud kaupade eest tasumiseks e-poe Norras asuvas pangas avatud kontole ja sama
e-poe Lätis asuva panga kontole, siis 25 makse lävendi arvutamiseks loetakse kokku nii
Norrasse kui Lätti tehtud maksed. Andmed peab LHV aga esitama üksnes Norras asuva panga
kontole tehtud maksete kohta.
Lõikes 6 sätestatakse §-s 361 kasutatavad mõisted.
Lõike 6 punktis 1 defineeritakse makseteenuse pakkujad, viidates MERAS § 3 lõike 6
punktidele 1–4. Makseteenuse pakkujad on:
- makseasutused ja e-raha asutused MERAS tähenduses;
- krediidiasutused ja nende filiaalid Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 575/2013
krediidiasutuste ja investeerimisühingute suhtes kohaldatavate usaldatavusnõuete kohta ja
määruse (EL) nr 648/2012 muutmise kohta artikli 4 lõike 1 punktide 1 ja 17 tähenduses;
- postiteenuse osutaja, kes osutab finantsteenuseid postiseaduse § 36 tähenduses.
Makseasutus on äriühing, kelle püsiv tegevus on makseteenuse osutamine. E-raha asutus on
aktsiaselts või osaühing, kelle püsiv tegevus on enda nimel e-raha väljastamine. E-raha on
elektroonilisel kandjal (edaspidi e-raha seade) säilitatav rahaline väärtus, mis väljendab rahalist
nõuet selle väljaandja vastu ja mis vastab kõigile järgmistele tingimustele:
1) seda väljastatakse rahalise sissemakse eest saadud summa nimiväärtuses;
2) seda kasutatakse maksevahendina maksetehingute tegemiseks võlaõigusseaduse § 709 lõike
6 tähenduses;
3) seda aktsepteerib maksevahendina vähemalt üks isik, kes ise ei ole selle e-raha väljastaja.
Postiseaduse § 36 kohaselt on universaalse postiteenuse osutajal kohustus osutada oma
postivõrgu vahendusel üle Eesti järgmisi finantsteenuseid:
1) pensionide ja toetuste väljamaksmine;
2) rahasiirded.
7
Makseteenuse pakkujana käsitatakse MERAS tähenduses ka internetipõhist kauplemiskohta,
mis tegutseb nii maksja kui saaja nimel, välja arvatud juhul, kui klientide rahalisi vahendeid ei
hoita ühelgi ajahetkel internetipõhist kauplemiskohta omava isiku kontol.
Lõike 6 punktis 2 defineeritakse makseteenus, milleks on makseteenuse pakkujate poolt
MERAS § 3 lõike 1 punktides 3–6 nimetatud järgmised teenused:
1) maksetehingu täitmine, sealhulgas rahaliste vahendite ülekandmine makseteenuse pakkuja
juures avatud maksekontole;
2) maksetehingu täitmine, kui rahalised vahendid on makseteenuse pakkuja kliendile antud
laenuna;
3) võlaõigusseaduse § 709 lõikes 8 nimetatud makseinstrumentide väljastamine ja
maksetehingute vastuvõtmine;
4) rahasiire.
Lõike 6 punkti 3 kohaselt käsitatakse maksena maksetehingut võlaõigusseaduse tähenduses
arvestades MERAS §-s 4 sätestatud erisusi. Võlaõigusseaduse § 709 lõike 6 kohaselt on
maksetehing maksja, maksja nimel või makse saaja algatatud rahaliste vahendite sissemakse,
ülekandmine või väljamaksmine, sõltumata selle aluseks olevast maksja ja saaja vahelisest
õigussuhtest. MERAS §-s 4 on sätestatud tehingud, mida ei käsitata maksetehingutena, näiteks
maksetehingud, mis tehakse üksnes sularahas otse maksjalt saajale ilma mis tahes vahendava
sekkumiseta; sularaha valuutavahetusteenus, mille puhul raha ei hoita maksekontol; paberil
vautšeritel või tšekkidel põhinevad tehingud; teenused, mis põhinevad üksnes piiratud viisil
kasutataval makseinstrumendil.
Lõike 6 punkti 4 kohaselt maksjana ja makse saajana käsitatakse maksjat ja makse saajat
võlaõigusseaduse tähenduses. Tulenevalt võlaõigusseaduse § 709 lõikest 5 on maksja isik,
kellele on avatud maksekonto ja kes annab maksejuhise maksekonto debiteerimiseks, või kui
maksekontot ei ole, isik, kes annab maksejuhise. Saaja on isik, kes on maksejuhise kohaselt
soodustatud isik.
Lõike 6 punkti 5 kohaselt käsitatakse maksekontona maksekontot võlaõigusseaduse
tähenduses. Võlaõigusseaduse § 704 lõike 4 kohaselt on maksekonto makseteenuse kliendi
nimel maksetehingute täitmiseks peetav konto.
Lõike 6 punktide 6 ja 7 kohaselt on IBAN ja BIC määratletud Euroopa Parlamendi ja nõukogu
määruse (EL) nr 260/2012, millega kehtestatakse eurodes tehtavatele krediit- ja
otsekorraldustele tehnilised ja ärilised nõuded ning muudetakse määruse (EÜ) nr 924/2009
EMPs kohaldatav tekst (ELT L 94, 30.03.2012, lk 22-37) artikli 2 punktides 15 ja 16. Vastavalt
nimetatud määruse artikli 2 punktile 15 on IBAN rahvusvaheline maksekonto tunnus, millega
üheselt identifitseeritakse konkreetne maksekonto liikmesriigis ja mille elemendid on kindlaks
määranud Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon. Vastavalt määruse artikli 2 punktile 16 on
BIC makseteenuse pakkuja tunnuskood, millega üheselt identifitseeritakse makseteenuse
pakkuja ja mille elemendid on kindlaks määranud Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon.
Lõikes 7 sätestatakse põhimõtted maksja ja makse saaja asukoha määramiseks. Kui
makseteenuse pakkujal on erinevad identifikaatorid, mis pakuvad makse saaja osas erinevaid
asukohti, peab ta valima identifikaatori, mis kajastab kõige paremini saaja asukohta.
8
Näiteks, kui e-raha asutusel on IBAN, mille riigikood erineb tema kliendi poolt antud aadressist
ja mis on kinnitatud ametlike dokumentidega (ID-kaart, pass, juhiluba jne), peab makseteenuse
pakkuja määrama kliendi asukoha vastavalt kliendilt saadud dokumentides kajastatud infole.
3.2. Eelnõu § 1 punkt 2 – KMS § 431 lõike 2 punkt 6
Muudatusega täiendatakse sättes viidatud käibemaksuga seotud halduskoostööd, pettusevastast
võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlevat EL-i ja ühendusevälise riigi ettevõtlusega tegeleva
isiku asukohariigiga sõlmitud vastastikuse abi lepingu ulatust selliselt, et nimetatud leping peab
oma ulatuselt olema vavstavuses nõukogu direktiivis 2010/24/EL ja nõukogu määruses (EL) nr
904/2010 sätestatuga. Sätte muudatusest tulenevalt sisulist muudatust sätte tõlgendamisega ei
kaasne. Muudatusega kaasnev mõju puudutab KMS § 20 lõike 6 rakendamist.
Kehtiva korra kohaselt tuleb KMS § 20 lõike 6 alusel ettevõtlusega tegeleval ühendusevälise
riigi isikul, kellel puudub püsiv tegevuskoht Eestis ja kelle asukohariigiga ei ole EL sõlminud
käibemaksuga seotud halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlevat
vastastikuse abi lepingut, end maksukohustuslasena registreerides määrata maksukorralduse
seaduses nimetatud maksuesindaja, kelle maksuhaldur on heaks kiitnud. Sättes ei ole
täpsustatud, millistele tingimustele peab nimetatud vastastikuse abi leping vastama.
Samasugune lepingut puudutav sõnastus on ka KMS § 431 lõike 2 punktis 6, mis puudutab
ühendusevälisest riigist imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise erikorra
(IOSS) rakendamiseks vahendaja määramise nõuet, kui tegemist on ühendusevälise riigi
isikuga. Nimetatud sätte aluseks on käibemaksudirektiivi artikkel 369m, mille kohaselt peab
nimetatud leping olema oma ulatuselt sarnane nõukogu direktiivi 2010/24/EL8 ja nõukogu
määruse (EL) 904/20109 kohaste lepingutega. Komisjoni hinnangul EL ja Ühendkuningriigi
vahel sõlmitud kaubandus- ja koostööleping10, mis sisaldab käibemaksu halduskoostööd ja
vastastikust abi käsitlevat protokolli, ei ole selline leping, mis annab piisavad võimalused
halduskoostööks, kuna nimetatud protokolli kohaselt riik ei ole kohustatud andma abi, kui
kogusumma, millega seoses abi taotletakse, on väiksem kui 5 000 naela, kuid direktiivis
2010/24/EL on see summa 1500 eurot. KMS kohaselt on mõlemad juhud, nii maksuesindaja
määramise kohustus käibemaksukohustuslasena registreerimisel, kui ka vahendaja määramise
kohustus imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise erikorra rakendamiseks,
sõltuvad halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlevat vastastikuse
abi lepingust ning kummalgi juhul ei ole täpsustatud lepingu ulatust. Seega praktikas lähtutakse
mõlemal juhul Komisjoni hinnangust, mis puudutab vahendaja määramise nõuet imporditud
kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise erikorra (IOSS) rakendamiseks, ning seega
kehtiva korra kohaselt tuleb Ühendkuningriigi ettevõtjal Eestis ettevõtlusega tegelemisel
käibemaksukohustuslasena registreerimisel määrata end esindama maksuesindaja, mida
muudatuse jõustumisel enam tegema ei pea.
3.3. Eelnõu § 1 punkt 3 – KMS normitehnilise märkuse täiendamine
Normitehnilist märkust muudetakse, lisades viited üle võetavatele direktiividele.
3.4. Eelnõu § 2 punktid 1 ja 2 – MKS § 1 lõige 61 ja § 10 lõige 2
MKS sätestab maksuhalduri tegevusele reeglid ning isikute õigused ja kohustused eelkõige
maksumenetluse raamistikus. Maksuhalduri ülesanded on sätestatud MKS §-s 10, mille lõike 2
8
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:32010L0024&qid=1681192932558&from=EN
9
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:02010R0904-
20210701&qid=1681193033135&from=EN
10
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/HTML/?uri=CELEX:22021A0430(01)&from=EN#d1940e32-
2166-1
9
punktides 5, 6 ja 8 on sätestatud järelevalve teostamise kohustus vahetust maksumenetlusest
väljapoole jäävates valdkondades, kuid millele riikliku järelevalve teostamisel kohaldatakse
maksumenetlust reguleerivaid sätteid arvestades vastavale järelevalvele kohaldatavaid erisusi.
Viidatud järelevalve valdkonnad on:
1) järelevalve töötamise registreerimise kohustuse täitmise üle;
2) järelevalve maksualase teabevahetuse seaduses sätestatud teabeandja ja teabeandjale
andmete esitaja kohustuste täitmise üle;
3) järelevalve ehitustööde andmete esitamise kohustuse täitmise üle.
Eelnõu kohaselt laiendatakse maksuhalduri pädevust ja lisatakse MKS § 10 lõikesse 2 punkt 9,
et amet saaks teostada järelevalvet makseteenuse pakkuja arvestuse pidamise ja
aruandluskohustuse täitmise üle. Sellega seoses täiendatakse viiteid MKS § 1 lõikes 61.
3.5. Eelnõu § 2 punkt 3 – MKS § 17 lõige 2
MKS § 17 lõike 2 punkti 17 kohaselt kantakse maksukohustuslaste registrisse andmed
makseteenuse pakkujate kohta, kellel on kohustus KMS § 361 alusel esitada maksuhaldurile
piiriüleste maksete kohta andmeid ning selle makseteenuse pakkuja poolt maksuhaldurile
esitatavad makse saaja andmed.
3.6. Eelnõu § 2 punkt 4 – MKS § 91 lõige 5
MKS § 91 sätestab sunniraha ja selle määramise korra deklaratsiooni ja selle paranduste
esitamata jätmise eest. Muudatusega täiendatakse MKS § 91 lõikega 5, mille kohaselt
kohaldatakse KMS §-s 91 sätestatut ka käibemaksuseaduses sätestatud makseteenuse pakkuja
arvestuse pidamise ja aruandluskohustuse rikkumise korral. Nimetatud sätte alusel on
maksuhalduril õigus makseteenuse pakkujale arvestuse pidamise ja aruandluskohustuse
rikkumise korral teha sunniraha määramise hoiatuse. Kui isik ei täida kohustusi hoiatuses
märgitud tähtpäevaks, peab ta tasuma hoiatuses märgitud sunniraha. Esimesel korral rakendatav
sunniraha ei või ületada 1300 eurot ja teisel korral 2000 eurot. Maksuhalduri poolt sama
kohustuse täitmisele sundimiseks määratud sunniraha ei või kokku ületada 3300 eurot. Samu
põhimõtteid sunniraha määramisel, sh sunniraha suurus rakendatakse seletuskirja punktis 3.3
nimetatud teistes vahetust maksumenetlusest väljapoole jäävates valdkondades, mille üle on
maksuhalduril kohustus teostada järelevalvet.
3.7. Eelnõu § 3 „Seaduse jõustumine“ on selgitatud seletuskirja 9. osas „Seaduse jõustumine“.
4. Eelnõu terminoloogia
Eelnõuga nähakse ette uus mõiste – piiriülene makse. Uue mõiste kasutusele võtmine on
tingitud 2024. aasta 1. jaanuaril jõustuvast nõukogu direktiivist (EL) 2020/284, millega
muudetakse direktiivi 2006/112/EÜ, et kehtestada makseteenuse pakkujatele teatavad nõuded.
Direktiiv sisustab piiriülese makse mõiste käibemaksuga maksustamise kontekstis. Eelnõu
kohaselt sätestatakse mõiste KMS § 361 lõikes 1.
5. Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele
Eelnõu on kooskõlas Euroopa Liidu õigusega. Euroopa Liidu õigusallikate ja KMS muudatuste
võrdlustabel on toodud seletuskirja lisas 1.
6. Seaduse mõjud
Eelnõuga kavandatavad muudatused on majandusliku mõjuga ja mõju on ka riigiasutustele.
Halduskoormuse kasv puudutab makseteenuse pakkujaid.
Eeldatavat olulist sotsiaalset mõju, mõju riigi julgeolekule ja välissuhetele, elu- ja
10
looduskeskkonnale, mõju regionaalarengule ega kohaliku omavalitsuse korraldusele ei
tuvastatud.
6.1. Kavandatav muudatus: makseteenuse pakkujate aruandluskohustus (eelnõu § 1 punkt1)
Mõju valdkond 1: majanduslik mõju.
Mõju sihtrühm 1: makseteenuse pakkujad.
Mõju kirjeldus: Eelnõu kohaselt kehtestatakse makseteenuse pakkujatele kohustus säilitada ja
iga kvartali kohta edastada piiriüleste maksete andmed makse saajate lõikes, kui samale
maksesaajale on tehtud rohkem kui 25 makset kvartalis. Andmete edastamiseks kasutatakse
maksuhalduri välja töötatavat elektroonilist tüüpvormi. Makseteenuse pakkujate edastatavad
andmemahud erinevad sõltuvalt makseteenuse pakkuja suurusest.
Järeldus mõju olulisuse kohta: makseteenuse andmete säilitamise ja esitamise kohustuse
täitmine eeldab makseteenuse pakkujatelt nii ühekordseid kui ka alalisi kulutusi, mis on seotud
IT-arenduse välja töötamise ja hooldusega, mis võimaldab vajalikke makse andmeid koondada
ja edastada. Olenevalt makseteenuse pakkuja suurusest võib edastatavate andmete maht
oluliselt erineda. Suuremate makseteenuse pakkujate puhul võib see Pangaliidu andmetel
ulatuda 100 000 kirjeni. Samas toimub andmete edastus automatiseeritult, mis pikemas
perspektiivis ei peaks makseteenuse pakkujate halduskoormust oluliselt mõjutama. Käesoleva
aasta veebruaris toimus maksuhalduri ja Eesti Pangaliidu kohtumine, kuhu olid kaasatud Eesti
suurimad krediidiasutused. Kohtumisel andis maksuhaldur ülevaate plaanidest, kuidas hakkab
toimuma makseteenusepakkujatelt andmete kogumine. Makseteenuse pakkujad on kursis ja
arvestavad andmete edastamise kohustusest tuleneva IT arendusvajadustega, kuid täpne kulud
suurus ei ole veel teada. Arenduste kulukus sõltub ka sellest, millise andmete edastamise viisi
makseteenuse pakkuja valib (x-tee või e-maksuameti rakendus).
Eelnõu kooskõlastamise käigus huvigruppide esitatud tagasiside oli positiivne ja muudatustega
neile avalduvaid võimalikke ebasoovitavate mõjude riski välja ei toonud.
Mõju ulatust ja avaldumise sagedust võib pidada keskmiseks, kuna tegemist on uue lisanduva
kohustusega säilitada ja edastada piiriüleste maksete andmeid regulaarselt iga kvartali kohta.
Mõjutatud sihtrühma suurus: Finantsinspektsiooni turuosaliste registri andmete alusel tegutseb
Finantsinspektsiooni poolt väljastatud tegevusloa alusel kokku 27 makseasutust, e-raha asutust
ja krediidiasutust. Lisaks tegutsetakse Eestis filiaalina või piiriüleselt. Piiriüleselt Eestis teenust
osutavate finantsasutuste üle teeb järelevalvet vastava riigi järelevalveasutus.
Finantsinspektsiooni veebilehel asuvasse registrisse on kantud isikud, kellel on õigus
makseteenust Eestis osutada. Sellist infot, kes registrisse kantud isikutest tegelikult Eestis
piiriüleselt teenust osutavad, ei koguta. Muudatustega kehtestatav aruandluskohustus puudutab
ka Eesti Posti, kuna postiseaduse § 36 kohaselt osutab universaalse postiteenuse osutaja teatud
finantsteenuseid, milleks on pensionide ja toetuste väljamaksmine ning rahasiirded.
Mõju sihtrühm 2: e-kaubanduse ettevõtjad
Mõju kirjeldus: makseteenuse pakkujatele kehtestatava kohustusega säilitada ja iga kvartali
kohta edastada maksuhaldurile piiriüleste maksete andmed makse saajate lõikes, võimaldab
maksuhalduril saada andmeid e-kaubanduse ettevõtjate käibe ja selle tekkimise koha kohta ning
tuvastada maksudest kõrvalehoiduvaid ettevõtjaid. Arvestades, et kohustus esitada makse
11
saajate ja maksete kohta andmeid on EL-ülene, ehk see kohustus puudutab kõiki EL
makseteenuse pakkujaid, kelle esitatud andmed edastatakse kesksesse elektroonilisse
makseteabe süsteemi CESOP, siis makseteenuse pakkujaid puudutav aruandluskohustus
puudutab ka e-kaubanduse turgu Eestis ja on sellele positiivse mõjuga.
Järeldus mõju olulisuse kohta: muudatused on sektorile positiivse mõjuga, kuna aitavad kaasa
e-kaubanduses konkurentsitingimuste paranemisele ja on turgu korrastava mõjuga.
Mõju ulatus ja avaldumise sagedus on väike, kuna muudatused ei puuduta otseselt
e-kaubanduse ettevõtjaid, vaid on pigem kaudse mõjuga.
Mõjutatud sihtrühma suurust on keeruline määratleda, kuna kaudne mõju puudutab kogu
e-kaubanduse ettevõtluskeskkonda, mis ei ole piiritletud üksnes Eestiga.
Mõju valdkond 2: mõju riigiasutuste korraldusele.
Mõju sihtrühm: Maksu- ja Tolliamet.
Mõju kirjeldus: Eelnõu kohaselt kohustub maksuhaldur vastu võtma makseteenuse pakkujatelt
edastatava teabe ning edastama selle komisjoni loodavasse ja hallatavasse kesksesse
elektroonilisse makseteabe süsteemi CESOP. Andmed edastatakse elektroonilise tüüpvormi
abil. Andmeid kasutatakse riskianalüüsiks.
Halduskoormuse tõus on seotud muudatuse jõustumisega seotud IT-lahenduste välja
töötamisega ning suureneva teavitus- ja selgitustöö vajadusega.
Mõju ulatus on keskmine. Muudatus mõjutab maksuhalduri halduskoormust ja see võib kaasa
tuua vajaduse suurendada maksuhalduri analüüsi- ja järelevalve võimekust, sealhulgas
audiitorite arvu.
Mõju avaldumise sagedus on keskmine, kuna maksumaksjate teavitustöö ja kontrollitegevus on
maksuhalduri igapäevane töö, kuid seoses kehtima hakkavate muudatustega on vahetult
muudatustele eelneval ja järgneval perioodil teavitustegevuse vajadus suurem. IT-lahenduste
väljatöötamisega seotud halduskoormuse tõus on ühekordne. Pikemas perspektiivis IT-
arenduste hooldus- ja jätkuarendus mõningal määral maksuhalduri halduskoormust
suurendavad. Nimetatud kulud on välja toodud punktis 7.
Ebasoovitavate mõjude riski ei tuvastatud.
6.2. Halduskoostööd, pettusevastast võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlev vastastikuse
abi leping (eelnõu § 1 punkt 2)
Mõju valdkond: majanduslik mõju.
Mõju sihtrühm: Eestis ettevõtlusega tegelevad Ühendkuningriigi isikud
Mõju kirjeldus: Muudatus puudutab Ühendkuningriigi ettevõtjaid, kellel tekib Eestis käive ja
seega kohustus ennast registreerida Eestis käibemaksukohustuslasena. Alates 2021. aasta 1.
jaanuarist seoses Ühendkuningriigi väljaastumisega ELst, on Ühendkuningriigi ettevõtjad
ühendusevälise riigi ettevõtjad, kellel tuleb vastavalt KMS § 20 lõikele 6 Eestis
käibemaksukohustuslasena registreerimisel määrata maksuesindaja, kelle on maksuhaldur
heaks kiitnud. Maksuesindaja määramise kohustus on ühendusevälise riigi ettevõtjatel, kelle
12
asukohariigiga ei ole EL sõlminud käibemaksuga seostud halduskoostööd, pettusevastast
võitlust ja nõuete sissenõudmist käsitlevat vastastikuse abi lepingut. KMS § 431 lõike 2 punkti
6 muudatuse tulemusena on imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise
erikorra rakendajana registreerimise ja Eestis käibemaksukohustuslasena registreerimise
tingimuseks olevate vastastikuse abi lepingute ulatused erinevad, mis võimaldab
Ühendkuningriigi ettevõtjal ennast Eesti registreerida maksuesindajat määramata.
Mõju ulatus ja avaldumise sagedus on väike, kuna käibemaksukohustuslasena registreerimise
tingimuste vähenemine küll lihtsustab Ühendkuningriigi isiku käibemaksukohustuslasena
registreerimise protsessi, kuid maksuesindaja määramise vajadus ei ole üldjuhul ka määravaks
otsustamaks, kas käibemaksukohustuslasena registreerida või mitte. Samas jääb isikule
võimalus soovi korral määrata endale maksuesindaja.
Mõjutatud sihtrühma suurus: käibemaksukohustuslasena on Eestis registreeritud 77
Ühendkuningriigi isikut, kellest 19 on registreeritud pärast Ühendkuningriigi väljaastumist
ELst. Eestis on käibemaksukohustuslasi üle saja tuhande, ehk et Ühendkuningriigi isikud
moodustavad sellest tühise osa.
Ebasobivate mõjude riski ei tuvastatud. Maksu- ja Tolliameti tegevust antud muudatus ei
mõjuta.
7. Seaduse rakendamisega seotud riigi ja kohaliku omavalitsuse tegevused, eeldatavad
kulud ja tulud
Regulatsiooni rakendamine eeldab Maksu- ja Tolliametilt IT-arenduste tegemist, millega
kaasnevad kulud. Maksu- ja Tolliameti hinnangul on IT-arenduse kogukulu 2023. aastal 1,5
mln eurot ning selle iga-aastane jätkuarenduste ja hoolduskulu 40 tuh eurot. Kulud kaetakse
Maksu- ja Tolliameti eelarvest. Vahendid selleks on Maksu- ja Tolliametile eraldatud.
Alates 2024. aasta 1. jaanuarist kehtima hakkav liiduülene makseteenuse pakkujate
aruandluskohustus suurendab maksuhalduri analüüsivõimekust, mis omakorda suurendab
maksutulusid.
Oluline on see, et piiriülese makse saajate kohta toimub info kogumine liiduüleselt. Üksnes
Eestis kogutavate andmete alusel saab tuvastada Eesti isikuid, kes tegutsevad e-kaubanduses
ning seetõttu annab see üksnes osalise info Eestis e-kaubanduses tegutsevate isikute ja nende
Eestis tekkiva käibe kohta. Teiste riikide e-kaubanduses tegutsevate isikute kohta, kes müüvad
kaupu Eesti tarbijatele saab maksuhaldur infot komisjoni loodavast ja hallatavast kesksest
elektroonilisest makseteabe süsteemist CESOP, kuhu EL liikmesriikide maksuhaldurid
edastavad oma riigis asutatud ja tegutsevatelt makseteenuse pakkujatelt kogutud info makse
saajate kohta. CESOP-isse esitatakse piiriülese makse saaja kohta andmed, kui makse saaja on
kvartalis saanud rohkem kui 25 piiriülest makset. Makse saajale laekunud piiriüleste maksete
arv on oluline seetõttu, et andmeid kogutaks ja esitataks üksnes isikute kohta, kes tõenäoliselt
tegelevad majandustegevusega.
Muudatuse mõju suurust käibemaksulaekumisele on keeruline hinnata, kuna hetkel ei koguta
ega pole kättesaadavad sellised andmed, mille alusel oleks võimalik seda hinnata. Samas
puudub otsene vajadus kehtestada KMS-s mõju järelhindamise läbiviimist kohustav
rakendussäte, kuna muudatused ei too kaasa olulist mõju eelarvele. Tuleb arvestada, et tegemist
on EL-ülese meetmega ning lisaks otsesele käibemaksu laekumist puudutavale mõjule on sellel
ka kaudne turgu korrastav mõju. Lisaks, eelarve prognooside koostamisel tavapäraselt
hinnatakse kõikide maksumuudatuste mõju.
13
Eelnõuga ülevõetava nõukogu direktiivi (EL) 2017/2455 läbirääkimistel omas Eesti esialgu
seisukohta, et direktiivist tekivad Eestile andmete kogumisest, säilitamisest ja EL kesksesse
andmebaasi edastamisest märgatavalt suuremad kulud, kui on eeldatav täiendavalt laekuva
käibemaksu summa11. Läbirääkimiste käigus ilmnes, et Euroopa Komisjoni esialgsed
hinnangud Eesti võimaliku tulu ja kulu kohta olid ebatäpsed ning ülehinnatud. Samuti täpsustati
EL Nõukogus direktiivi menetluse käigus esitatavate andmete mahtu, mille tulemusena
saavutati ettepaneku proportsionaalsus. Sellest tulenevalt muudeti Eesti esialgseid seisukohti ja
08.11.2019 toetati EL majandus- ja rahandusküsimuste nõukogu koosolekul (ECOFIN)
direktiivi vastuvõtmist12.
8. Rakendusaktid
Eelnõuga kavandatavad muudatused toovad kaasa vajaduse muuta Vabariigi Valitsuse 7. märtsi
2019. a määrust nr 21 „Maksukohustuslaste registri põhimäärus“. Rakendusakti kavand on
toodud seletuskirja lisas 2.
9. Seaduse jõustumine
Seaduse muudatused, v.a. § 1 punkt 2 on planeeritud jõustuma 2024. aasta 1. jaanuaril
arvestades, et nõukogu direktiiviga (EL) 2020/284 sätestatud põhimõtteid peavad liikmesriigid
alates sellest kuupäevast kohaldama. Eelnõu § 1 punkt 2 on planeeritud jõustuma üldises korras,
kuna see ei ole seotud käibemaksudirektiivi muudatusega vaid kehtiva direktiivi rakendamisega
ja ei vaja rakendamiseks aega.
10. Eelnõu kooskõlastamine
Eelnõu on ministeeriumite ja huvigruppidega kooskõlastatud 2022. aasta detsembris.
Märkuseid eelnõule ei esitatud. Justiitsministeerium kooskõlastas 07.03.2023. a eelnõu
märkustega, millega on arvestatud. Seoses aprillis uue valitsuskoalitsiooni moodustamisega
esitame eelnõu veelkord ministeeriumidele kooskõlastamiseks.
11
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/ad09952a-6bf6-4d9e-8eb2-3bf2b8d6f11b
12
https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/fc410808-a054-49e6-aa9f-dddeffbd07df
14
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu
seletuskirja lisa 1
Euroopa Liidu õigusallikate ja käibemaksuseaduse muudatuste võrdlustabel
Euroopa Liidu õigusallika nimetus ja rekvisiidid
Nõukogu direktiiv 2006/112/EÜ, mis käsitleb ühist käibemaksusüsteemi (ELT L 347,
11.12.2006, lk 1-118).
Käibemaksuseaduse säte EL õigusallika nõue Vastavus EL õigusallikale
käibemaksuseaduse muutmise
seaduse eelnõus
§ 361 lõige 1 Art 243b (1) ja (2) 1. lõik; Vastab.
art 243d
§ 361 lõige 2 Art 243b (2) 2. lõik Vastab.
§ 361 lõige 3 Art 243b (4) a) Vastab.
§ 361 lõige 4 Art 243b (4) b) Vastab.
§ 361 lõige 5 Art 243b (3) Vastab.
§ 361 lõige 6 Art 243a Vastab.
§ 361 lõige 7 Art 243c Vastab.
§ 431 lõige 2 punkt 6 Art 369m (1) c) Vastab.
15
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu
seletuskirja lisa 2
Rakendusakti kavand
MÄÄRUS
Vabariigi Valitsuse 7. märtsi 2019. a määruse nr 21 „Maksukohustuslaste registri
põhimäärus“ muutmine
Määrus kehtestatakse maksukorralduse seaduse § 17 lõike 1 alusel.
§ 1. Vabariigi Valitsuse 7. märtsi 2019. a määruses nr 21 „Maksukohustuslaste registri
põhimäärus“ tehakse järgmised muudatused:
1) määruse § 3 lõiget 1 täiendatakse punktiga 16 järgmises sõnastuses:
„16) makseteenuse pakkuja käibemaksuseaduse § 361 tähenduses ja makse saaja, kelle andmeid
töödeldakse käibemaksuseaduse § 361 alusel.“;
2) määrust täiendatakse §-ga 323 järgmises sõnastuses:
„§ 323. Makseteenuste pakkujate aruannete rakendus
(1) Makseteenuste pakkujate aruannete rakenduse ametlik lühend on CESOP.
(2) Makseteenuste pakkujate aruannete rakendusse kantakse andmed, mis on ette nähtud
komisjoni rakendusmääruse (EL) 2022/1504, millega kehtestatakse nõukogu määruse (EL)
nr 904/2010 üksikasjalikud rakenduseeskirjad seoses keskse elektroonilise makseteabe
süsteemi (CESOP) loomisega, et võidelda käibemaksupettuste vastu (ELT L 235, 12.09.2022,
lk 19–27), lisas.“;
3) paragrahvi 58 lõikes 3 asendatakse tekstiosa „27–32,“ tekstiosaga „27–32, 323,“;
4) paragrahvi 63 lõiget 2 täiendatakse punktiga 11 järgmises sõnastuses:
„11) kolm kalendriaastat – §-s 323 nimetatud alamregistri andmete puhul;“;
5) paragrahvi 63 lõike 3 teises lauses asendatakse tekstiosa „punktides 2–6“ tekstiosaga
„punktides 11–6“;
6) paragrahvi 74 lõike 2 punktis 7 asendatakse tekstiosa „29–32,“ tekstiosaga „29–32, 323,“.
§ 2. Määrus jõustub 2024. aasta 1. jaanuaril.
(allkirjastatud digitaalselt)
Kaja Kallas
Peaminister
(allkirjastatud digitaalselt)
Mart Võrklaev
Rahandusminister
(allkirjastatud digitaalselt)
Taimar Peterkop
Riigisekretär
16